Thursday, May 07, 2009

.:: KeBoRiNgAn YaNg MeLaMpaU ::.

Ni nk citer psal ak dan keboringan ak kt umah kak ak..huhuhu......

ak skng kt trengganu..kt umah kak ak..spatutnyer ak dh balik smlm...tp..huhuhu..dh org pnyer plan kn...mne r ak tau..jumaat ni bru ak blik..so...duduk lh ak nga keboringan ak..nsib kak ak pki broadband..n..nsib bek jgak ade 2 org bdak comot kt umah ni...ank sdare ak la tu...hrmmm...sronok men nga dorg..

hrmm...citer psal ank sdare ak ni..ak ad 2 org ank sdare..dua2 dr hasil perkhwinan kak.ngah ak nga abg ipar ak...yg sulung umur 2 taun..y bngsu 2 bulan..n..yg plg manja nga ak y sulung la..sjak ak ade ni..hrmm..sume nk nga ak..tdo pn nga ak..iskh2..mnja tol..

keboringan ak wt otak ak kering..xtau nk cite pe lg..huhuhu...
ni la ank sdare ak

Tuesday, May 05, 2009

.:: ViDe0 CaM BeSt 2 ::.

ni entri terakhir ak sblm balik...skng ni jiwa ngah kosong..sekosong kosongnyer...xde feel pn...ase cm xde khidupan dh lpas ni...sob..sob..sob..pe pn layan je....

video

cuba y ni lak.....zassssssssss..............

video

.:: SaD eNd!Ng ::.

xde pe2 nk komen..sedey sgt2..

Monday, May 04, 2009

.:: BaLaSaN...ToInG !!!!!!

waaaaaaa...penat nyer perah otak td..2 jam 30 mint..huhuhu..esok ad 1 paper lg..pstu mlm tu dh nk blik..nek bas kul 830...sedey nyer nk tngal UKM..

hrmmm..ni pasal exam n perut ku yg lapar..huhuhu..malu tahap cipan...aku exam kul 330 td..d sbb kn gementar nk exam..ak xlalu mkn..so????..huhuhu..lapar la...sblm g dectar,aku g pusan dlu..ubat gg ak dh abeh da...

bla msuk Umart..bru ak tau..buruk tol prangai ak time ngah lapar..abeh aku balun mknan kt ctu..huhuhu..igt nk mkn kt sblm msuk exam..tup2..aku dh bkak dh..mmber2 dk sblah ak pose da...malu sposen..simpan la balik..adoii...laparrrrrrrrrr.....

hrmm....dlm dewan:
bla exam bmula..ak pn bkak la krtas soklan...fuyyoooo..besh tuh...wlo pn ak study tebuk2,tp masuk...besh nyer..mntak2 la xde gangguan time ak nk jwb ni...huhuhu..

ak pn start la wt point2...ps2 msuk episode mengarang..bla ak letak je mata pen kt kertas..tetiba..kkrrriiiooooookkkk...adush..perut aku brbunyi la..mntak2 la org kt tepi ak ni xdgr..huhuhu..makin laju ak mnulis,makin rancak lak lagu y perut ak nyanyi..iskh...xleh jd ni...abaikn lah perut tuh..biar la org dgr ke x...

hrmmm...30 mint sblm masa tamat,ak dh siap mngarang...ak pn semak la jwpn..kot2 la de tsilap..mklum la..kwn2 ak ckp ak klo dh mngarang dlm dewan exam,mmg cm xde brek..huhuhu btol ke??wahwahwahwah.....ngah semak2 tuh..tetiba..kkrriiooooooooooooooookkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!huhu...cipan pnya perut..kuat giler..iskh..malu nyer.mmg sah2 bdk sblah ak dgr ni....adushhhhh....

so..ak pn xtnggu lame,trus antar kertas n melencong ke KTHO..uish..bnyk la plak mkanan..pe lg..nasi goreng sbungkus,soto sbungkus..hahahaha..ak pn balik la..smpi kt bilik...bru prasan...mknan y ak beli kt pusan xmkn lg..cmpur lak nga y beli kt KTHO..huhuhuhu..alamat nyer tdo la aku...sok 1 paper lg..bla nk study...adushhhhhhhhh!!!!!!!!! pdan mka ak...ska dera perut..kn dh dpt balasan..malu cipan!!!!!!!

Sunday, May 03, 2009

.:: SuRaT DaRi AnaK MaK ::. vs .:: AnAk MaK Yg SoRg Ni ::.

surat ni bkn ak pnya sbnr nyer..surat ni aku petik dr bulletin board friendster ak..dh 2x ak trima email surat ni..tiap2 kali ak bc mmg aku nanges..tringat kt mak ak...so...sblm ak crita pe2 nga lbh lanjut lg..kita layan dluuuuu.....

Mak....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa laginih....Mak tau tak.....itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa......dan itu juga terakhir kali nya.Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....mak macam dah sedia....Seminggu sebelum tu,mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu... tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....kakak pun rasa hairan.......mak tak penah buat gitu.....pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untukmengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....pastu mak jemur karpet-karpet. ..pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain...mak biarkan ruang tu kosong...rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak...ada kat dalam almari.....ada kat dalam dalam beg.....ada dalam ASB.....ada kat dalam Tabung Haji...mak cakap tak berapa cukup lagi....ada kat dalam gulung tikar.....masa tu mak perasan takk..??kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata "mak ni memang pesenn lama laaa".....mak cuma gelak jer...(eeemmm..bahagiaa nya saat ituu)

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....mak tetap tak mau pi hospital.... ...dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk...Mak kata mak tak mau duduk dalam hospital.... .tapi kiter berkeras juga pujukk...nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital....

Mak.....
amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak.....kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta......Mak asyik tanya ajer.."cukup ker duitt..?"kiter jawab pula..."kalau tak cukup, mak kan banyak duit...". mak gelak ajerr.....Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ...Dan kiter masih ingat lagi......bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor......Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak......Bila balik sahaja kampong.....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....Mak.....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....

Mak.....
Jam 4...30 pa gi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn....Mak tau tak.....Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann......Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini....alan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu, kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini....Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.......terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak....Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak......Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....Mak perasan tak...?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....Dia kata..." dikk....jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu... lagi laaaa laju airmata ni.. tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak......
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....kiter nangis ni.......Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..!Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh,kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya..!

Mak...
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .Semua anak2 mak mengelilingi mak....menatap wajah mak buat kali terakhir....Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas....makk...anak mak yang seorang tu demam....Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi......semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...Mak tauu....kiter cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betul kan ...?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata..." tak baik laa nangis aje...doa lah untuk mak..".Dan akhirnya akak juga nangis......>Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat...menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan...Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca... Kiter stop dulu....sebab kawan kiter dah lama tunggu tu....akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter....memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah...sampai masuk unibesiti...sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

sedih, haru, tersentuh kn??kan ak dh cakap..abeh tisu ak..tu bru meng"edit"..klo ak hayati..xtau nk kata..ak postkn surat ni sbb ak rindu sgt2 kt mak ak..mak ngah bt pe la skang ni..sihat ke x..ak bknnyer xcll tnya khabar..tp bkn leh caye sgt nga pengakuan mak ..xpenah2 nk gtau ak..tup2 ak tau dr kak ak...so kt bwh ni bru luahan ati ak..

mak.....igt x..kecik2 dlu..ank mak y sorg ni la y plg degil..ska bantah ckp mak...mak kata A..ank mak y sorg ni wt B..saje nk wt mak sakit hati..derhaka kn ank mak y sorg ni...mak tau x..masa tu ank mak y sorg ni saje nk mmberontak..ckp ayah je ank mak y sorg ni ikut..sbb masa tu ank mak y sorg ni ase mak pilih kasih ...smpi ase cm diri ni ank angkt je..sbb tu lh ank mak y sorg ni ala2 tomboy skit masa tu...mak..ank mak y derhaka ni mntak maap bnyak2..sbb dh nyusahkan mak...tp mak..ank mak y sorg ni bangga nga mak..didikan mak n ayah..mmbuatkn ank mak y sorg ni jd anak dara sejati...kembali ke jalan y betol..

mak...bila dh besar ni...bru ank mak y sorg ni sedar..mak wt sume u sbb mak syg kt ank mak y sorg ni..mak nk ank mak y sorg ni brdikari..sbb ank mak y sorg ni je bleh harap..kn mak kn??cma masa tu mak manjakn ank mak yg sorg lagi tu sbb dia tu panas baran..ska dk kt umah..xbgaul nga org..kn mak kn??beza nga ank mak y sorg ni...lincah..cm bdak laki..pnjat pkok,ska rempit..wt keje berat2..pendek kata..ank mak y sorg ni dh mcm ank laki mak n ayah..tp mak..ank mak y sorg ni sedar..bkn nk bangga..ank mak y sorg ni patuh nga mak nga ayah..wlo pn ska mmberontak..tp ank mak y sorg ni wt pe y mak suruh..kn mak kn??

mak..ank mak y sorg ni prasan sgt2..sjak ank mak y sorg ni besar...n duk brjauhan...kasih mak mmg trtumpu pd ank mak y sorg ni..tmpt mak luah isi hati..mak..skng bru ank mak y sorg ni sedar..derita nya mak slama ni..nga kerenah adik2 mak..krenah ibu kandung mak..msti mak lagi sedeh time ank mak y sorg ni nakal dlu kn??ampon mak..ank mak y sorg ni xtau pe2 lagi masa tu..mak tau x..klo ikt kn ati ank mak y degil ni..nk je ank mak y sorg ni g warning kt dorg..tp mak..ank mak y sorg ni masih waras..silaturrahim tu kna jaga...biar la ape dorg nk wt..asal kuarga kita bahagia..

mak prasan x...tiap2 kali balik n nak dtg UKM balik..ank mak y sorg ni peluk mak kuat2 sblm naik bas...sbb ank mak y sorg ni nk "simpan" pelukan mak..ank mak y sorg ni nk kuar kn tiap2 kali ank mak y sorg ni rndu kt mak..ank mak y sorg ni tringin jgk nk peluk ayah..tp ank mak y sorg ni segan sgt2..

mak...ank mak y sorg ni slalu je angan2..bla dh abes blajar..ank mak y sorg ni nk keje..kumpul duit bnyak2..antar mak nga ayah p haji..pstu ank mak y sorg ni nk jga mak n ayah..ank mak y sorg ni bngga nga mak nga ayah..bila ank mak y sorg ni tgk pngorbanan mak n ayah jga tokki..smpi akhir hayatnya..pngorbanan mak n ayah jga mkmah..INSYAALLAH..ank mak y sorg ni akn jga mak n ayah..cma ank mak y sorg ni hrap..mak n ayah doa kn ank mak y sorg ni pnjang umur..smpat jga mak n ayah..sbb ajal maut kt tangan ALLAH kn?? xsemestinya yg tua akn prgi dlu...mak n ayah igt kn...ank mak y sorg lg dh pergi dlu sblm kita ni...masa tu baru umur 9 taun...pstu..mak n ayah tlg doakn..ank mak n ayah y sorg ni dpt kawin nga suami y soleh..y akn izinkn ank mak y sorg ni jga mak n ayah..

mak...ayah..ampon kn dosa ank mak n ayah y sorg ni yer...doakn ank mak y sorg ni berjaya dunia n akhirat..ank mak y sorg ni nk study dlu..ad 2 papaer lg..nt sblm msuk exam..dewan ank mak y sorg ni akn cll mak n ayah..cm biasa la..mintak restu..mak..ank mak y sorg ni rindu sgt2 kt mak..I LOVE U MAK..I MISS U AYAH...