Photobucket

Tuesday, October 20, 2009

.::AkU WaNiTA & Air MaTA::.

Hari ini aku nak bercerita tentang air mata; Kenapa wanita mudah menangis? Sudah terlalu sinonim wanita dan air mata bukan? Jadi jom kita pelajari tentang air mata seorang wanita.
Lima jenis tangisan berkualiti :
1. Tangisan orang yang bertaubat
2. Tangisan seorang hamba ketika bermunajat
3. Tangisan ketika mengenang pengorbanan Rasulullah S.A.W dan para sahabat.
4. Tangisan ketika melahirkan rasa syukur dan redha.
5. Tangisan ketika menzahirkan kebahagiaan. (Ibu menangis kerana anak berjaya dalam
exam)

Tahukah kalian bahawa, setiap tangisan wanita mempunyai komposisi yang berbeza. Jika dia menangis kerana terharu komposisinya berbeza dengan tangisan kerana merajuk. Hoho~ Sesuatu yang menarik bukan? Sungguh Allah Maha Bijaksana. Mereka yang berjiwa seni juga amat mudah menangis. Jadi kalau kita nak menegur, bercakap atau memberi komen kepada mereka yang berjiwa seni sebaiknya kita menggunakan kata-kata yang lembut dan penuh hikmah. :D

Punca wanita menangis :

1. Mencuci mata. (perempuan cuci mata dengan menangis. Lelaki cuci mata? Huhu~)
2. Mengeluarkan kimia stress dalam badan. Selepas menangis wanita akan mencapai tahap
emosi yang paling rendah dan akan kembali stabil.
3. Wanita mudah teruja dengan sesuatu perkara hingga mengundang air mata. Contoh,
apabila seorang anak yang jauh di mata mengucapkan kata rindu dan sayang pada ibu,
kebiasaannya akan mengundang hiba si ibu.
4. Keinsafan dan penyelesaian sesuatu masalah. Wanita menangani masalah dengan air mata
dahulu baru diikuti dengan tindakan.
5. Ugutan emosi. Kebiasaan ugutan emosi ini untuk lelaki, kebanyakkan
lelaki/suami/ayah/abang akan berasa tidak selesa/serba salah/ risau sekiranya wanita
mula menangis.

Aku pernah mendengar seorang perempuan bertanya kepada pakar motivasi mengenai dirinya yang mudah menangis jika menegur sahabatnya walaupun sahabatnya bersalah. Lalu, pakar motivasi bertanya kepada dia;

+ Awak anak nombor berapa?
Anak sulung.

+ Ikut muka siapa?
Ikut muka emak.

Lantas, pakar motivasi itu menyatakan kebiasaan anak sulung mudah menangis kerana ketika ibunya mengandung anak yang pertama ibu akan mempunyai mainan emosi yang tinggi hingga mudah menangis. (Hoho~ Anak sulung oh anak sulung) Seterusnya beliau menyatakan mungkin kerana gadis tersebut lebih mirip ibunya secara tidak langsung sikap ibunya juga turut tumpah kepada dia. Kebiasaannya begitu, jika seorang anak mirip wajah ayah maka dia akan lebih mengikut sikap dan rentak ayahnya begitu juga sebaliknya.
Kajian turut menunjukkan bahawa wanita akan menangis sekiranya kita bercerita mengenai cerita sedih yang pernah dilaluinya walaupun cerita itu telah dialami seminggu/sebulan/setahun yang lalu bahkan sepuluh tahun yang lalu. Owh, sungguh hati wanita begitu sensitif..huhu~ Kebiasaan tangisan kali kedua mahupun kali ketiga itu adalah kerana redha dan insaf. Alhamdulillah, moga air mata kita itu akan mendapat rahmat dari Ilahi. InsyaALLAH. :)

Kita telah tahu jenis tangisan dan punca tangisan wanita, seterusnya mari kita lihat kesan tangisan wanita :

1. Wanita yang menangis akan mendapat perhatian. (Ini paling besh sekali,P.E.R.H.A.T.I.A.N) :D
2. Menyebabkan lelaki menjadi bingung.
3. Suasana sekitar akan tergugat. (Lihat sahaja kalau ibu menangis, pasti ayah dan anak-
anak akan rasa serba tidak kena. Pasti suasana yang ceria mampu bertukar hiba melihat
seorang ibu menangis)
4. Orang lain akan mendapat mesej.
5. Mata bersih dan sihat. ;)

Ada juga yang menyatakan asuhan sedari kecil juga menyebabkan mengapa wanita mudah menangis. Kalau kita lihat, anak lelaki sekiranya menangis pasti ibu bapa akan berkata, ‘ Abang mana boleh menangis, abang lelaki ‘ , ‘ Lelaki mana boleh menangis, nanti tak macho la’ , Ish, tak hensemlah lelaki menangis, macam perempuan ‘. Jadi, secara tidak langsung perempuan dan menangis sinonim manakala lelaki dan air mata menunjukkan kelemahan. Huhu~ Tiada salahnya seorang lelaki menangis.

Rasulullah S.A.W sendiri mudah menangis, baginda menangis ketika membaca al-quran, ketika berkhutbah, ketika solat dan ketika mengingati umatnya yang tidak mampu untuk menghadapi ujian dari Allah S.W.T . Syidad bin Ausi berkata, "Suatu hari saya melihat Rasulullah S.A.W sedang menangis, lalu saya pun bertanya beliau, Ya Rasulullah, mengapa anda menangis?" Sabda Rasulullah S.A.W, "Ya Syidad, aku menangis kerana khuatir terhadap umatku akan perbuatan syirik, ketahuilah bahawa mereka itu tidak menyembah berhala tetapi mereka berlaku riak dengan amalan perbuatan mereka." Baginda menangis pada tempat yang sepatutnya baginda menangis. Jadi lelaki menangis bukan ikon kelemahan. Huhu~
Seterusnya mari kita lihat cara untuk menangani wanita menangis:

1. Wanita menangis kerana melaungkan suara hati mereka. Mungkin mereka ingin beritahu
kepada suami mereka, mereka mahukan perhatian daripada suami. Jadi fahami suara hati wanita.
2. Sekiranya wanita menangis, peluk atau peganglah tangan mereka. Kajian menunjukkan wanita akan berasa lega/selamat/selesa sekiranya dipeluk atau digenggam tangannya ketika mereka menangis.
3. Wanita juga mudah merasa hiba sekiranya pasangan meninggikan suara kepadanya. Walaupun kata-kata itu bukan bertujuan untuk memarahi tetapi jiwa wanita akan mudah terusik dengan suara yang meninggi.
4. Sekiranya wanita sedang menangis di dapur, bawakan dia ke ruang tamu atau tempat
lain. Mungkin dia menangis di dapur kerana kek coklat yang dibuatnya tidak jadi..Huhu~ Siapa tahukan? :D

Moga tips ini berguna untuk kita bersama. Untuk yang lelaki ini mungkin sesuai untuk dipraktikkan kepada ibu atau isteri anda. Untuk yang wanita pula ini mungkin boleh kita gunakan semasa bersama ibu, sahabat, adik mahupun kakak kita. ;) Wanita memerlukan enam perkara dalam kehidupan seharian mereka iaitu perhatian, persefahaman, hormat, kesetiaan, pengesahan dan keyakinan manakala lelaki pula memerlukan kepercayaan, persetujuan, penghargaan, kekaguman, keizinan dan galakan. Huhu~

No comments: