Photobucket

Thursday, November 12, 2009

.::CoPy N PasTE::.WahHaBi??

ini dr blok mmber aku..moga ade skit pemahaman bg yg xtau..

Mengapa sy menulis artikel tentang Wahhabi ni??? Sebabnya mudah je, sebenarnya sy dh sakit kepala dengan cakap2 kosong sesetengah pelajar di fakulti saya, ada pelajar junior tu yang mengatakan yang bukan2 pasal jabatan sy (Jabatan al-Quran wa Sunnah), dia mengatakan jabatan Wahhabi, lecture tu Wahhabi, seolah2 Wahhabi ni satu ajaran yang sesat, bila ditanya apa itu Wahhabi kepada pelajar tersebut, die senyap je, confem xtau apa itu Wahhabi, tp memandai2 je main ikut2 je ckp orang, tu yang sy marah tu, lps tu perheboh kat bdk2 lain, itu Wahhabi, ini Wahhabi, padahal mereka x tahu pun ap sebenarnya Wahhabi ni,inilah perlunya mahasiswa kepada filter(penapis), mahasiswa yang bagus dan cemerlang adalah mereka yang tidak menelan bulat2 apa yang datang kepadanya, tetapi diselidiki dahulu kesahihannya...

aPAKAH SEBENARNYA wAHHABI NI???? JOM KTE BCE SATU ARTIKEL NI, penat ak cari...artikel ni sy ambil dr sebuah kitab bertajuk :AL-ISLAM BILA MADZAHIB

Mazhab Wahhabi pada hakikatnya adalah kelanjutan dari mazhab Salafiyyah yang dipelopori oleh Ahmad Ibn Taimiyyah. Nama Wahhabi adalah nisbah dari pencetus gerakan itu, iaitu Muhammad bin Abdul Wahhab, yang lahir di desa Uyainah, Nejed (Riyadh), tahun 1115H/1703M.

Muhammad bin Abdul Wahhab mendalami ilmu-ilmu syariat dengan berkeliling ke wilayah-wilayah Islam, seperti Basrah,Baghdad,Hamadzan,Asfahan,Qum dan Kairo.Setelah itu ia berkeliling mendakwahkan fahamannya yang tidak jauh berbeza dengan fahaman Ibnu Taimiyyah dan majoriti penganut mazhab Hanbali. Abdul Wahhab mengadakan pembaharuan dengan memperketat beberapa permasalahan yang tidak dilakukan oleh guru-gurunya. Ia mengharamkan rokok, melarang membangun kuburan (meninggikan), meskipun sekadar membuat longgokan tanah, melarang tashwir (foto atau gambar makhluk bernyawa). Ia juga melarang berbagai adat kebiasaan.

Disamping itu, ada satu perkara yang membezakan gerakan Muhammad Ibnu Abdul Wahhab dengan gerakan Salafiyyin yang dipelopori Ibnu Taimiyyah. Ibnu Taimiyyah menyebarkan dan mengajarkan fahamannya melalui tulisan-tulisan, mujadalah (dialog atau perdebatan) serta munaqasah. Sedangkan gerakan Wahhabi menyebarkan ajarannya dengan menggunakan pedang dan tentera. Dan tentu sahaja cara yang ditempuhnya itu menimbulkan reaksi keras dari pemerintah. Muhammad Ali, Garbenor Mesir, mengirimkan tenteranya untuk menumpaskan gerakan Wahhabi. Pertempuran pun terjadi beberapa kali.
Ibnu Abdul Wahhab sebenarnya bukanlah seorang yang dikatakan kuat dan bukanlah pula seorang yang fanatic, sehingga mendorongnya untuk terlibat dalam berbagai peperangan . Namun, ia adalah seorang ulama’ yang selalu dimusuhi sehingga mengharuskannya untuk mencari pelindung. Dan ia memperoleh perlindungan itu dari Muhammad bin Su’ud, penguasa Dar’iyah, salah seorang pengikut fahaman Muhammad bin Abdul Wahhab. Dengan bantuannyalah Abdul Wahhab memulakan ajaran yang mengikuti mazhabnya. Ia memasukkan orang-orang yang menerima ajakannya ke dalam barisannya. Sedangkan mereka yang menolak ajakannya dan melancarkan perlawanan, maka ayunan pedanglah cara yang diambil untuk memperkuat barisannya.

Hubungan antara Abdul Wahhab dengan Muhammad bin Su’ud kemudian dikuatkan menjadi hubungan kekeluargaan melalui ikatan perkahwinan diantara anggota keluarganya. Ketika Abdul Wahhab wafat, mazhabnya diteruskan oleh keluarganya hingga tersebar di seluruh Jazirah Arab. (untuk lebih detailnya lihat KITAB FAIDHUL KHATHIR, JILID 5, HLM 302).

Seperti biasanya, setiap mazhab baru mempunyai musuh yang menghalangi tersiarnya mazhab baru tersebut. Hal itu pun dialami oleh Wahhabi. Namun, hal itu justeru membuatkan mazhab baru itu dikenal luas di luar Jazirah Arab. Tidak sedikit jemaah haji yang menunaikan haji di Mekkah tertarik dengan mazhab baru itu, kemudian menerimanya. Ketika mereka pulang ke negaranya, mereka pun menyebarkan fahaman tersebut, dengan cara itulah fahaman Wahhabi tersebar di Punjab, di sebelah utara India dibawah pimpinan Sayyid Ahmad, ia bahkan membentuk wilayah baru yang dinamakan Wahhabiyyah. Dan ia juga mencontoh cara yang ditempuh pelopor gerakan ini, iaitu memerangi orang-orang yang tidak mahu menerima mazhab baru itu. Di Al-Jazair, mazhab baru itu disebarluaskan oleh Imam Sanusi. Sementara itu di Mesir Syaikh Muhammad Abduh pun menyambut baik gerakan itu, sekalipun beliau tidak mengikatkan diri dengan Muhammad bin Abdul Wahhab, Syekh Muhammad Abduh lebih cenderung untuk meluaskan fahaman Wahhabi dengan mengembalikannya dengan pokok ajaran Salafi yang mencakupi fahaman Ibnu Taimiyyah dan Muhammad ibn Abdul Wahhab.

Secara ringkas pada dasarnya aqidah yang menjadi landasan gerakan Wahhabi ini adalah dua hal, PERTAMA: TERFOKUS KEPADA MASALAH TAUHID YANG MURNI DALAM SEGALA ASPEKNYA. KEDUA: MEMERANGI DAN MENGHILANGKAN BID’AH.

Ibnu Abdul Wahhab berpendapat bahawa dalam masalah syariat, hokum halal dan haram, tidak dianggap sebagai hujjah, selama tidak di ambil dari Al-Quran dan As-Sunnah. Meskipun demikian, mazhab Wahhabi berpendapat bahawa pintu ijtihad masih tetap terbuka bagi siapa sahaja yang telah memenuhi syarat.

Muhammad bin Abdul Wahhab juga berpendapat bahawa ziarah terhadap kuburan para wali termasuk syirik, dan ber-tawassul kepada mereka akan mengakibatkan rusaknya kemurnian aqidah. Demikian juga halnya dengan ziarah kubur dengan meletakkan makanan dengan keyakinan bahawa ahli kubur itu dapat memberikan kebaikan dan menolak mala petaka. Kebiasaan seperti itu banyak ditemui Abdul Wahhab pada masyarakat Yamamah (Riyadh) yang berkeyakinan adanya pohon kurma yang dapat menunjukkan jodoh kepada wanita atau lelaki yang yang terlambat menikah. Abdul Wahhab juga menyaksikan masyarakat yang menziarahi dan meminta berkat kepada sebuah gua yang diyakini memiliki kekuatan ghaib.

Penyimpangan-penyimpangan seperti inilah yang mendorong beliau berpendapat bahawa ziarah kubur tidak dibolehkan kecuali untuk mengambil I’tibar. Berdasarkan pendapat itu, maka para pengikut Wahhabi memasuki kampong ataupun kota untuk menghancurkan semua kuburan yang dibangun dan meratakannya debgan tanah, sehingga banyak orang Barat yang menyebut gerakan ini sebagai sebutan “PEMBANTERAS TEMPAT PEMUJAAN” . Menurut Muhammad Abu Zahrah, dalam bukunya AL-MADZAHIBUL ISLAMIAH, sebutan pembanteras tempat pemujaan itu dilekatkan pada gerakan Wahhabi kerana gerakan ini telah menghancurkan benda-benda yang dijadikan tempat berkumpul untuk meminta syafaat atau tawasul, termasuk kuburan. Selain itu, berdasarkan sebuah hadith Nabi, Bani Israel menjadikan kuburan nabi-nabinya sebagai masjid atau tempat ibadah.
Gerakan Wahhabi tidak hanya berhenti dengan runtuhnya kuburan-kuburan para wali dan meratakannya dengan tanah sahaja, namum lebih jauh dari itu, mereka memasuki kota Mekkah untuk menghancurkan semua kubah peninggalan zaman dahulu, seperti kubah Siti Aisyah, kubah tempat lahirnya Nabi Muhammad, dan kubah tempat kelahiran Abu Bakar, Ali. Begitu juga ketika mereka memasuki Madinah, dihancurkannya semua kuburan sahabat yang dibangun dan diratakannya dengan tanah dan hanya diberi tanda. Hampir sahaja mereka menghancurkan makam Rasulullah, kalau saja tidak mendapatkan reaksi hebat dari dunia Islam.

Inilah jalan yang ditempuh oleh Muhammad bin Abdul Wahhab dalam memurnikan aqidah dari berbagai kemusyrikan, sehingga mereka juga menamakan diri sebagai “MUWAHHIDIN”.
Gerakan kedua dari usaha pemurnian aqidah yang dilakukan Wahhabi adalah pembanterasan bid’ah, misalnya perayaan Maulid, keluarnya kaum wanita ikut mengiringi jenazah, perayaan-perayaan spiritual, haul untuk memperingati kematian wali, acara-acara yang lazim dilakukan para pengikut aliran sufi untuk mengenang kematian guru atau nenek moyang mereka. Di samping itu, sebagaimana dijelaskan sebelumnya, beberapa kebiasaan, sepeti merokok, berlebihan minum kopi, laki-laki yang memakai kain sutera, mencukur janggut, dan memakai perhiasan emas, juga dianggap bid’ah.

Sikap keras Wahhabi yang seakan-akan tidak mempedulikan lagi perasaan dan pemikiran orang lain itu mendapat serangan. Raudhah di masjid Rasulullah yang dimuliakan dan dijadikan kebanggaan kaum muslimin yang berkunjung ke Madinah dihancurkan begitu sahaja oleh gerakan ini. Demikian juga pembongkaran makam para sahabat. Semua itu menimbulkan rasa antipasti dari umat Islam di seluruh dunia. Keadaan ini dimanfaatkan oleh kaum orientalis dengan menebarkan berbagai tuduhan buruk terhadap Wahhabi.

Demikianlah gerakan pemurnian aqidah yang dijalankan oleh Wahhabi, yang pada hakikatnya adalah gerakan Salafiyyah yang hanya mengamalkan segala perintah dan ajaran agama hanya dari al-Quran dan al-Sunnah Nabi. Muhammad bin Abdul Wahhab sendiri sangat terkesan dengan ajaran Ibnu Taimiyyah, bahkan ia menyebut dirinya sebagai murid Ibn Taimiyah.

Kalau dianggap bahawa sebuah gerakan tidak terlepas dari kekurangan, maka barangkali kekurangan dalam gerakan Wahhabi itu hanya apa yang kami sebut tadi, iaitu kurang mengindahkan perasaan umat Islam lainnya yang memberikan perhatian kepada makam Rasulullah dan memperingati hari kelahiran beliau. Selain itu Wahhabiyah juga kurang memberi peluang kepada masyarakat untuk mengembangkan pemikiran kreatif serta kurang mengikuti kemajuan pemikiran seiring dengan kemajuan peradaban manusia. Padahal, Islam sendiri tidak membekukan pemikiran. Sekalipun demikian tidaklah bijaksana untuk mengecam peribadi beliau, yakni Muhammad bin Abdul Wahhab, kerana ia hanya berusaha untuk membersihkan kemurnian aqidah Islamiyyah dari kotoran syirik dan bid’ah. Dan beliau tidaklah semata-mata duduk diatas singgahsananya sambil memerintahkan tenteranya untuk memaksa manusia mengikuti fahamannya, namun ia tetap berusaha hanya dengan mendakwahkan fahamannya untuk didiskusikan. Terbukti, ia mengutus 2 orang pengikutnya ke Al-Azhar, Mesir pada tahun 1851M, untuk menjelaskan dan mendiskusikan hakikat fahaman Wahhabi. Hasilnya, Al-Azhar menyalahkan semua tuduhan yang disebarkan oleh beberapa ulama dan orientalis. Bahkan, Syaikh Abdul Huda Ash Sha’di, salah seorang ulama Al-Azhar, menyatakan, “KALAU WAHHABI ITU PERSIS SEPERTI APA YANG KAMI DENGAR DAN KAMI KAJI INI, MAKA KAMI PUN SEMUANYA WAHHABI”. (LIHAT BAINAD DIYANAT WAL HADHARAT, HLM 139-140).

Beberapa tokoh orientalis menjejajarkan Abdul Wahhab dengan Martin Luther dalam agama Protestan. Jika Martin Luther dianggap pembaru dalam agama Protestan yang berhasil membersihkan berbagai penyimpangan dalam agamanya, maka Muhammad bin Abdul Wahhab berhasil membanteras kemusyrikan dan bid’ah yang ada dalam agama Islam.

Semoga kita dapat berkongsi ilmu yang ada, akhirnya segala kesilapan dan kesalahan semoga dibetulkan dan diharap2 ditegur dan diperbetulkan sesungguhnya sy adalah manusia yg biasa yg tidak lepas daripada kesilapan dan kesalahan dalam penulisan artikel yang tidak seberapa ini....

http://luqmanal-jawa.blogspot.com

No comments: